תחזית לשנת 2017 - מחירי הבתים יעלו ב-14%

תחזית לשנת 2017 - מחירי הבתים יעלו ב-14%


התאוששות הנדל"ן בארה"ב


בשנת 2006 כידוע לרבים, חוותה ארה"ב משבר נדל"ן בקנה מידה גדול. מחירי הנדל"ן שהיו אז, ירדו באופן דרמטי והגיעו עד לכ-30% ובאורלדנו בכ-50%. שיעור גבוה של בתים מעוקלים נרשם בפלורידה, ולאחריה בניו ג'רסי וניו יורק. מאז, מצב הנדל"ן החל לעלות באיטיות אך בבטחה, עד ששנת 2012 כבר סומנה על ידי רוב מומחי הנדל"ן כשנת מפנה.


בשנה זו, החלו מחירי הנדל"ן לעלות בממוצע של 7%. בשנת 2014 כבר נרשמו עליות מחירים ב-46 מדינות מתוך 50, כאשר בדצמבר, על פי מדד קייס שילר, נרשמה העלייה הגדולה ביותר בשש השנים האחרונות, מאז שנת המשבר, 2006.


מחירי הדירות בחודש זה עלו ב-6.8%, לעומת תקופה זו בשנה שעברה. כתוצאה מעליית המחירים שהחלה משנת 2012, והמשיכה במגמה זו משך עשרה חודשים רצופים, אמר נשיא סוכנות קורלוג'יק בתחילת שנת 2014 כי: "כל הסימנים מעידים על כך שמגמת השיפור רק תימשך".

 

תחזיות הבנקים


הנתונים בשטח העידו כי מגמה זו של עליית מחירי הדיור בארה"ב אכן הולכת וצוברת תאוצה. כאשר כבר בתחילת 2013, התחזית של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן לגבי מחירי הדיור הכפילה את עצמה. לפי התחזית המחירים בשנת 2017 יכפילו את עצמם שוב, ויעלו ב-14% נוספים.


גם בנק אוף אמריקה העריך שבוע קודם לכן, במספרים דומים את עליית מחירי הדירות בארה"ב. לאחר התחזית הראשונה של בנק זה שעמדה על עליה של 4.7%, היא עדכנה את התחזית לעלייה של-8% במחירי הדירות.

 

הסיבות


בקרן בלקסטון תולים את העלייה במחירי הדירות בשני גורמים עיקריים: גורם ראשון הינו ההיצע המצומצם של הדירות, וגורם שני הוא ביקוש גובר מצד המשקיעים המוסדיים. כאשר קיימים שני גורמים אלו, התוצאה הישירה היא- עלייה במחירי הדירות. כך למשל עולה מנתוני התאחדות יועצי הנדל"ן בארה"ב, כי בחודש ינואר לשנת 2013, מספר הבתים למכירה עמד על 1.74 מיליון בתים בלבד.


כלומר, מדובר בירידה של 5% מההיצע שהיה בשנה שעברה, ובהשוואה לשנים אחרות, הרי שמדובר בהיצע הנמוך ביותר משנת דצמבר 1999. ההיצע הדל יחד עם הביקוש, הוא שהביא לעליית המחירים. כפי שניתן לראות כי בקרן בלקסטון עצמה נרכשו בשנת 2012, 20 אלף בתים פרטיים להשכרה בעתיד.


מגמת העיקולים בירידה


במקביל למגמת עליית מחירי הדיור בארה"ב, נמצא כי גם מגמת העיקולים בשוק הבתים למגורים, נמצא כיום בירידה. בחודש דצמבר של שנת המפנה 2012, נראתה צניחה של 21% בהיקף העיקולים. כאשר בסוף שנת 2012 היקף העיקולים כולו צנח ב-36% מ-2.9 מיליון עיקולים שהיו בשנת 2010.

 

קצב התאוששות משתנה


קצב ההתאוששות של מחירי הדירות אינו זהה בכל מדינות ארה"ב, דבר שמשקף יותר מכל את השפעת המיתון על מחירי הבתים באזורים השונים. שיעור משמעותי בעליית מחירים בין 12.5% ל-20.2%, ניתן למצוא במדינות הבאות: אריזונה, קליפוריניה, הוואי ונבאדה.


כאשר ירידות מחירים עדיין נרשמות בשנה האחרונה בדלאוור, אילינוי, ניו גרסי ופנסיבניה. עם זאת, בסיום כמעט שנה למגמת עליה יציבה במחירי הדירות בארה"ב, מגמת האופטימיות הולכת וגוברת אף היא. כעת ניתן לומר, כי שוק הדיור האמריקאי שספג פגיעה קשה בעקבות המשבר הפיננסי עולה סוף סוף על דרך המלך.